Citronfjäril

Citronfjärilen, Gonepteryx rhamni, känner de flesta igen. Helt ljusgul borsett från en liten orange fläck på varje vinge. Man kan se Citronfjärilen hela sommaren eftersom den övervintrar som färdig insekt och vaknar på våren.

Lite intressant är att man aldrig kan ta en bild på dem med vingarna utfällda. Jag tror jag har hört en förklaring till varför de fäller upp vingarna när de sätter sig på något men jag har glömt bort orsaken.

Larven är grön med en vit rand på sidan. En nyhet för mig är att larven tydligen uteslutet verkar livnära sig på busken Brakved. Jag har ansett Brakved vara ett "ogräs" eftersom sly poppar upp överallt på tomten. Nu när jag vet att fjärilarna drar nytta av det får jag nog välja ut några buskar som ska få stå kvar.


På den här Väddknoppen finns nog inte mycket nektar. Kanske ska återkomma om några dagar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0