Gulvial

Gulvial, Lathyrus pratensis, är en vanlig flerårig ärtväxt som växer på de flesta typer av öppen mark. Den är klängande och har oftast en lång (upp till en meter) och skör stjälk. Blommans färg är gul och den kan därför påminna om Käringtand. Den senare är däremot inte en klängväxt utan växer snarare i tuvor.

Gulvial kan vara fin när den växer sparsamt och glest. Får den ta överhand blir det en trasslig härva som mest ser skräpig ut. Gulvial räknas nog många gånger som ett ogräs som kommer till trädgården vare sig man vill eller inte. Jag placerar den ändå i kategorin "Mina ängsväxter" eftersom det är på ängar och gräsmarker man oftast hittar den.


Jag läste någonstans att ett annat namn är Grävlinghö. Jag tror ändå att kossorna
är mer förtjusta i Gulvial än vad grävlingen är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0