Påfågelöga

Påfågelöga, Inachis io, är nog den dagfjäril som är mest utmärkande och lättast att känna igen. De är däremot svåra att fotografera har jag märkt. Jag hade ett himla problem att få dem att sitta still och de verkar ha en större tendens att fly än andra fjärilar.

Påfågelöga lägger sina ägg på brännässlor vilket är lite dumt. Jag vill gärna ha fjärilarna i trädgården men jag jobbar samtidigt hårt med att utrota brännässlorna. Jag får kanske komma på en kompromiss. Larven som kläcks är taggig och svart med vita prickar.

Påfågelögats teckning på vingarna (ögonen) anses ha en avskräckande effekt på fåglar. Vingarnas undersida är i stället svarta vilket ger ett bra kamoflage när de övervintrar och fäller upp sina vingar.


Påfågelöga sägs dras till röda och blå blommor vilket nog kan stämma eftersom jag oftast sett dem på Ängsvädd och Rödklint.

Kommentarer
Postat av: Maria

De är riktigt fina!

2009-08-17 @ 19:01:42
URL: http://mycolourfuldays.blogg.se/
Postat av: Östen

Hej!

Detta var en riktig "fullträff", trots svårigheterna att få dessa fjärilar att posera.

2009-08-30 @ 20:36:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0