Gråfibbla

Gråfibblan, Pilosella officinarum, är vanligt förekommande på soliga och torra platser. Den är inte typisk för ängsmarker men jag placerar den ändå inom den kategorin här eftersom jag tycker den är ett trevligt tillskott på min äng.

Gråfibblan är lågvuxen och breder ut sig med långa ovanjordiska utlöpare. Den är lätt att känna igen genom att vända på bladen som är silvergrå på undersidan. Färgen på själva blomman är min definition på kycklinggul.


Gråfibblan användes förr som medicinalväxt vilket det latinska namnet
officinarum (apotek) antyder.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jättefin bild, riktigt lyckad!

2009-07-24 @ 15:53:51
URL: http://mycolourfuldays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0