Nattviol

Det här är en av mina rariter och en av två orkidéer som växer på min äng. Den är i och för sig relativt vanlig men det är något speciellt med orkidéer och vad jag vet så är alla fridlysta. Nattviolerna, Platanthera bifolia, växer sparsamt på tomten kring sommarstugan men jag hoppas på att de blir fler med tiden. Det lustiga är att de försvinner och dyker upp på nya ställen varje år men verkar inte direkt öka i antal.

Nattviolen är väldoftande och doften blir starkare på kvällen och natten. Jag gissar att det är därifrån det svenska namnet kommer. Det finns en snarlik och ovanligare art som heter Grönvit nattviol. Jag är själv osäker på hur man skiljer dem åt.

Det verkar hopplöst att odla vilda orkidéer på egen hand eftersom jag inte har sett frön till någon art ute i handeln. Om någon har sett frön till salu någonstans är jag tacksam för tips om var. Vill man ha vilda orkidéer på sin tomt får man  nog göra miljön så gynnsam som möjligt och hoppas på att de vandrar in självmant. Växer inga i närheten så blir det svårt.




Pollineringen sker tydligen av nattaktiva fjärilar och blommans utformning är anpassad efter deras långa sugrör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0